Historia
Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących "Człowiek-Człowiekowi" powstało w 1993 roku. Inicjatorem powołania Stowarzyszenia był prof. Henryk Skarżyński. Stowarzyszenie przyczyniło się (wraz z Fundacją Rozwoju Medycyny "Człowiek-Człowiekowi") do powstania w 1993 roku Ośrodka Diagnostyczno-Leczniczo-Rehabilitacyjnego dla Osób Niesłyszących i Niedosłyszących "Cochlear Center" i wspomagało jego działalność.
Zakres działalności Stowarzyszenia obejmował początkowo głównie pomoc dla osób z głębokimi uszkodzeniami słuchu, w tym pomoc w dostępie do leczenia głuchoty za pomocą wszczepów ślimakowych. Stowarzyszenie rozszerzyło w następnych latach swoją działalność na osoby z różnego rodzaju uszkodzeniami słuchu, głosu i mowy, w tym zwłaszcza dzieci z zaburzeniami procesu komunikacyjnego. Obok wspomagania leczenia i rehabilitacji, Stowarzyszenie inicjuje i sponsoruje działania profilaktyczne i badania epidemiologiczne, a przede wszystkim badania przesiewowe słuchu u dzieci.
Wymiernym efektem działalności Stowarzyszenia było uczestnictwo w latach 1993 – 2007 w szeregu programów o dużym znaczeniu społecznym. Do najważniejszych należą:
- Program zaopatrzenia dzieci niesłyszących w implanty ślimakowe
Od początku swojej działalności Stowarzyszenie gromadziło środki na dofinansowanie zakupu systemów implantów ślimakowych. Środki pochodziły z darowizn, dobrowolnych składek pacjentów i dotacji z różnych instytucji pozarządowych. Dzięki współpracy w latach 2005-2007 z Fundacją TVN oraz Fundacją POLSAT udało się zgromadzić środki, które pozwoliły na zakup i wszczepienie dzieciom niesłyszącym 27 systemów implantów ślimakowych najnowszej generacji. Partnerem strategicznym Stowarzyszenia i naukowym koordynatorem tego programu był Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, gdzie wykonano operacje wszczepienia implantów i przeprowadzono rehabilitację dzieci implantowanych.
- Rządowy Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych i Ich Integracji ze Społeczeństwem w roku 2001
Udział Stowarzyszenia w realizacji Programu był związany z:
- organizacją badań przesiewowych słuchu u noworodków,
- organizacją turnusów rehabilitacyjnych dla dzieci z uszkodzeniem słuchu,
- dofinansowaniem kosztów całorocznej rehabilitacji medyczno-logopedycznej 600 dzieci do 5 roku życia w tym dzieci z implantami ślimakowymi w 6 ośrodkach rehabilitacyjnych w Polsce działających na zasadach non-profit
- wspomaganiem poradnictwa specjalistycznego.
Poniżej przedstawiono krótkie informacje o ważniejszych działaniach Stowarzyszenia podjętych przy realizacji Programu.
Badania słuchu u noworodków
W roku 2001 Stowarzyszenie uczestniczyło w programie badań przesiewowych słuchu u noworodków i niemowląt w 22 wybranych ośrodkach na terenie całego kraju. Opracowano modele badań wykorzystujące nowoczesne metody obiektywnych badań słuchu, dostosowane do wymagań danego regionu. Zgromadzono i opracowano wyniki, które stały się podstawą do podjęcia terapii i rehabilitacji dzieci z uszkodzeniami słuchu.
W 22 ośrodkach zbadano ok. 9000 dzieci, z czego ok. 15 % należało do tzw. grup ryzyka. Dzięki realizacji programu, kilkaset dzieci z podejrzeniami uszkodzeń słuchu skierowano do badań diagnostycznych w ośrodkach audiologicznych.
Organizacja turnusów rehabilitacyjnych dla dzieci z uszkodzeniami słuchu
W latach 2003-2007 Stowarzyszenie zorganizowało 63 turnusy rehabilitacyjne dla dzieci z uszkodzeniami słuchu, głosu i mowy, przede wszystkim dla dzieci implantowanych. Turnusy były prowadzone we współpracy z 11 ośrodkami w całym kraju. Wzięło w nich udał ponad 750 uczestników, dzieci i ich opiekunów.
- Program Opieki nad Osobami z Uszkodzeniami Słuchu w Polsce
Program Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej o charakterze strategicznym był realizowany w latach 1999-2001. Stowarzyszenie wykonało w ramach tego programu szereg działań szczegółowych, w tym m.in.:
- opracowanie i przeprowadzenie programu wczesnego wykrywania uszkodzeń słuch u małych dzieci i niemowląt,
- wdrożenie programu badań przesiewowych uszkodzeń słuchu, wzroku i mowy u młodzieży szkolnej – przy wykorzystaniu programów multimedialnych „Słyszę”, „Widzę” i „Mówię”
- wdrożenie programu rehabilitacji dla dzieci i młodzieży szkolnej z uszkodzeniami słuchu i mowy
- zorganizowanie różnych form kształcenia lekarzy, pielęgniarek, logopedów, psychologów, pedagogów i techników specjalizujących się w opiece nad osobami z uszkodzeniami słuchu,
- podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do rodziców i opiekunów dzieci z uszkodzeniami słuchu i mowy,
- rozwijanie działalności wydawniczej, obejmującej poradniki, informatory, ulotki, plakaty itp., o charakterze edukacyjnym i informacyjnym, skierowane przede wszystkim do rodziców, nauczycieli o opiekunów dzieci z uszkodzeniami słuchu.